Melancong ke Ho Chi Minh, Vietnam

21:33:00

Assalamualaikum & hai uoolls (^_^)

        Actually, dah sebulan balik dari bercuti, tapi baru hari nie ada kesempatan nak tulis entry pasai holiday to Ho Chi Minh, Vietnam... Tak kesah la kan, nak jugak tulis..hehe Syukur Alhamdulillah percutian yang dirancang sekian lama akhirnya menjadi realiti.. Bukan mimpi :P Trip kali ini kitoarang pergi seramai 30 orang...huhu Jangan terkezut noh, nie semua ahli keluarga cucu cicit tok long sahaja. Family sebelah suami fiza.. Maw dekat 1 bas tue, tue xkira lagi yang cancel last minit atas sebab2 tak dapat dielakkan. Trip kali ini memang happening hope tahun2 seterusnya kita semua boleh pergi ke teempat lain pulok...hihihihi

Hari Pertama

fiza & firdaus  at KLIA2 
lakibini excited jalan dok depan sekali tue...heee

      Kitaorang semua berlepas dari KLIA 2 pada pukul 7.00 pagi dan sampai ke Lapangan Terbang Tan Soon Nhat, Vietnam pada pukul 8.35pagi. Penerbangan kira-kira 1 jam 35 minit saja. Setibanya di Lapangan Terbang Tan Soon Nhat kitaorang disambut oleh pemandu pelancong di pintu ketibaan. Masing-masing time nie perut dah bernyanyi dangdut n meme ready nak pergi makan. Tapi alangkah keciwanya apabila kitaorang semua dimaklumkan akan pergi melawat ke rumah president vietnam dahulu kemudian baru makan :'( wakakaka







Tan Son Nhat International Airport

suasana jalan raya bandar Ho Chi Minh





 Makan tengahari - Halal Saigon

Makan malam - Kampung Pandan Restaurant

         Ada lagi hidangan yang belum dihantar. Semua Orang gembira dapat makan tapi fiza... :'( sob3 saya tak makan sayur... Itu la mak dah pesan belajaq makan sayur tapi ko degil!!! kan dah padan muka..huhu daripada gambar yang fiza boh tue ampa pon mesti dapat tangkap maksudnyeeerr kan.. Orang vietnam nie meme suka makan sayur. So tak hairan la badan depa semua kecik2 molek, kurus tinggi, kulit cantik, takdak yang perut boroi2 ke depan aka buncit..hahaha kecuali yang kena buatan orang ja ler.. Teeetttttttt Tapi boleh jer kalo nak order makanan lain juz kena bayar sendiri laa. Bukan dalam pakej lg dah..hehe

         Selepas makan2 kitaorang semua dibawa ke Old Saigon Post Office. Kemudian ke market ben tanh. Ini yang disukai oleh kaum2 wanita "syurga shopping". Kitaorang semua diberi masa 1jam 30minit untuk ronda2 di market ben tenh nie untuk sesi suaikenai.. ceewwaahh.. 

Old Saigon Post Office



         Selepas itu, kita dibawa untuk checkin di Thien Tung Hotel (3 star). so boleh lah rehat dan bersihkan diri. Cerita pasai cuaca meme panas like malaysia jugak. Tambahan berjalan kat dalam market ben tanh tue berpusu-pusu manusia. Dan rasa macam kat malaysia pun ada. Pasai tengok kebanyakkan memang orang malaysia yang ramai..huhu Lepas makan malam aktiviti bebas. Boleh berjalan sendiri ke pasar malam ben tanh cuma 5minit berjalan kaki dari hotel.


Hotel yang kami menginap.. Ada gym dan kolam renang.
mabeleskan.. lupa nk tgkap gmbar gym..hehehe

Suasana didalam bilik kemas, bersih
dan selesa di Thien Tung Hotel
Paling penting ada wifi ☺

Jangan lupa untuk tawar-menawar semasa membeli
Jika pandai pasti dapat harga yang serendah2nya :p

suasana malam di pasar malam ben tanh

Hasil tangkapan..weehuuu Pinggan 1set 3 pcs..
Harga RM16/set selepas tawar menawar.

Hari Ke-2

      Selepas sarapan di hotel, Kitorang dibawa di bawa ke Hajah Basiroh Collection sementara menunggu 2 prince yang ditingal flight. hehe.. actually diorang ada last exam pada hari sepatutnya pergi so ketinggalan lah (lewat 1 hari)..hehehe Ada macam2 koleksi pakaian muslim kat Hajah Basiroh Collection nie like baju kurung, baju melayu, kain telekung, jubah, tudung, shawl dan lain2.

Hajah Basiroh collection


        Selesai melontar kat Hajah Basiroh Collection kitaorang bergerak ke Saigon Square pulak.. Prince Hatifi & Prince Faiz sudah sampai dan menunggu kitaorang semua disitu.. Semua pakat2 Tak sabar nak lihat reaksi dan wajah depa berdua nieh...hehehe

Taraaa... Prince Hatifi & Prince Faiz
peace yooo!!!

Saigon Square

Makan tengahari - D'nyonya

adik kecik yang femes.. semua gugurl vietnam suka dia...

kemana saja pergi mesti ada penjual. Dah tue penjual yang sama gak.
Macam tahu2 jer jadual kitaorang nak kemana. makin hari makin murah jual.
Hampeh... Yang beli awal2 rasa rugi la...ngeh3 
Boleh lah dibeli untuk  cenderahati pada kawan-kawan...

         Selepas makan tengahari di D'nyonya Restaurant kitaorang akan dibawa melawat ke tempat bersejarah iaitu Chu Chi Tunnel (1.5 jam perjalanan). Ia merupakan rangkaian terowong bawah tanah sejauh 2km yang digunakan oleh komunis untuk bersembunyi dari ancaman tentera Amerika. Tempat peninggalan Perang Vietnam-Amerika. Sampai disana semua harus berjalan masuk kehutan, rasa mcm jungle tracking.hehehe So kira aktiviti lasak jugak la. Ulat gongok besaw2 kot... Ada dijual bermacam-macam cenderahati seperti bom tangan, peluru senapang, pemetik api, jet perang dan macam2 lagi. Tapi fiza nasihatkan usahlah beli sebab akan dirampas imegresen nanti. Rugi saja kalo beli taw..


Salah satu terowong bawahtanah yang digunakan
komunis untuk bersembunyi dari tentera Amerika

rangkaian terowong yang lain

senapang-senapang yang masih elok disimpan

perangkap-perangkap


makan malam di Sabah Saigon Hotel


Hari Ke-3

      Sarapan pagi di hotel seperti biasa. Kemudian bersiap sedia untuk bergerak ke My Tho yang mengambil masa 2 jam perjalanan dari hotel kami. Semasa dalam perjalanan dapatlah kami melihat pemandangan. Pada mulanya menjadi kehairanan jugak bila didalam sawah padi terdapat kubur. Menurut guide tour itu menjadi tradisi turuntemurun rakyat vietnam apabila berlaku kematian mereka akan dikuburkan di kawasan tanah milik mereka (sawah padi) tujuannya adalah menjaga agar tanah tersebut tidak dijual oleh waris mereka kelak apabila mereka dah meninggal dunia.

kubur didalam kawasan sawah padi


         Setelah sampai en.pidus sempat lagi membeli topi berwarna pink untuk fiza...hehe so sweeettt... kemudian kitorang semua menaiki bot untuk menyusuri Sungai Mekong. Sampai di Pulau Thoi Son kitorang semua dijemput duduk di meja yang telah dikhaskan sambil menikmati air lemon honey dan kerepek. Perghh air lemon honey tue memang super duper sodap.. Lepas tue kami ternampak pulak ada ular sawa yg besar... EEEEE geli betoi, tp geng2 kitaorang  tak lepaskan peluang untuk bergambar dgn ular. Femes ko si ular sawa..hahaha Kemudian kitorang semua dibawa melihat  pembuatan coklat dari buah kelapa. Menikmati buah-buahan bermusim sambil mendengar lagu rakyat dendangan penduduk tempatan. Selepas selesai mendendangkan lagu rakyat kepada tetamu mereka ini akan meletakkan bakul dimeja korang. hah jangan lupa yer masukkan tip, letak la berapa pon penat depa menyanyi taw..hehe jangan nak kedekut sgat okeh bakul tue bukan hadiah tapi untuk tetamu letakkan wang didalam tue.


berselfie dulu :)


Air lemon honey - sedap

apa lagi membeli tue wajib daa...huhu

si ular sawa yang femes meletops



pembuatan coklet kelapa

Menikmati buah-buahan segar sambil mendengar 
lagu rakyat vietnam... Antara lirik yang tak dapat dilupakan
iaitu vietnam ho chi minh (dengan nada lembut lemah gemalai dari penyanyi) weeee

ehem ehem... En.pidus macam ada angan2 nak tambah cawangan jer..
omak mertua den pon macam setuju ja tuehh... 
Jangan buat pasai...hahahaha

aiseyyyman ada gaya dak...kih3

       Sambil berjalan-jalan lenggang kankung rombongan cik kiah untuk menaiki sampan...hehehe dapatlah melihat kawasan persekitaran kampung dan hasil kraftangan mereka. Apa yang paling menarik perhatian fiza adalah alas kaki yang dijait tangan..Corak-corak memang cantik. Apa lg hati dah terpikat mesti membeli jugak la..hihihi (^_^)

Pakaian vietnam, buah-buahan segar, hiasan dari ukiran buah kelapa,
lukisan dari kulit lembu dan macam2 lagi hasil kraft tangan yang ada dijual.

Alas kaki handmade


         Tibalah masa untuk menaiki sampan menyusuri sungai mekong.. Sebuah sampan untuk 4 orang saja. Kemudian anda akan diberi topi, so bolehlah nak berselfie bagaikan.. uummm Semua orang akan dibawa sehingga ke bot. Sampai saja kat bot dapat pulak buah nyior muda sorang sebijik.. Perggghhh dapat hirup air nyior yang lazat sambil angin2 sepoi menyapa muka memang nikmat la, nak apa lagi...hahaha memang relax sangat beb.. Buah nyior aka buah kelapa yer semua.. Besa la cheq nie orang kedah :)


Dah selesai masa untuk berangkat pulang ke bandar Ho Chi Minh dan makan tengahari di Samsudin halal Restaurant. Makan malam di restoran Vietnam Delight. Pulang ke hotel dan malamnya aktiviti bebas.. boleh ronda2 pasar malam ben tanh lagi...




dengan polisi pon jadi keja!!!

Tempahan baju melayu/baju kurung (24 hours)


Hari Ke-4

Sarapan pagi di hotel. Hari terakhir kitaorang tak kemana-mana. Aktiviti bebas untuk shopink di ben tanh market untuk kali terakhir sebelum balik ke KL. Flight kitaorang ke kuala lumpur pada jam 4.20 petang. Tapi perlu bergerak awal kerana perlu berada 2 jam sebelum waktu berlepas dan memandangkan kitaorang semua ramai maybe akan mengambil masa semasa di airport nanti. Bergerak dari hotel pada pukul 1.30 petang untuk ke Tan Son Nhat International Airport.



Last day semua kalot timbang beg takot lebih muatan...hehe


Berjalan-jalan dikawasan sekitar

Byebye Ho Chi Minh vietnam!! Welcome back to Malaysia :)



Kat sini fiza nak bagi tips cikit jika uolls nak pergi ke Ho Chi Minh, Vietnam;

Sebelum berlepas:
☻ Prepare luggage. Bawak luggage kosong jika plan nak shopping.
☻ Sediakan ubat-ubatan
☻ Makanan ringan
☻ International Plug
☻ Tukar duit (Dong Vietnam, US Dollar, dan Ringgit Malaysia)

► Lazimnya kalau beli kain pasang, baju kurung manik-lebih baik guna RM sebab lebih mudah kita kira jumlah yang dibelanja.

► Duit US dollar tak perlu tukar banyak (boleh guna untuk bagi tips pada travel agent & bayaran untuk luggage jika terlebih berat)

► Dong Vietnam boleh guna untuk beli makanan, bayar tambang teksi dan shopping.
(Jika anda kehabisan dong vietnam tak perlu risau kerana rata2 peniaga disana menerima RM)

Sebelum balik:
☻ Timbang beg dulu jika terlebih berat perlu bayar dalam US Dolar.
☻ Pastikan dalam keadaan sihat. Jika tak sihat perlu berlagak sihat jugak yer. Perlu faham imigresen vietnam sangat straight dan ketat (sangat susah nak senyum very2 serious). Takot anda akan ditahan di airport dan perlu buat medical checkup disana.  
☻ Kalau ada beli keychain peluru atau hiasan2 kereta peluru, bom tangan yang diperbuat dari aluminium dan yang seangkatan dengannya di chu chi tunnel, beg anda akan ditahan dan disuruh buang. Sebab itu jangan beli buat rugi ajer. Kalau ambil public transport ambil teksi yg diitiraf mcm vinasun atau mailinh taxi sbb diorang menggunakan meter berbayar. jgn sesekali menaiki beca. dikuatirkan akan di paw kaw2.. 

Hokey rasanya itu sajer kot tips yang boleh fiza share dengan uolls semua.
Terima kasih kerana sudi membaca..

Jangan lupa tolong LIKE fb pages kami yer:

Fb Personal: Fitza Lala


You Might Also Like

5 comments

  1. wow.. bestnya.. pengalaman tue...

    ReplyDelete
  2. good info..insyaAllah akan ke HCM mggu ni..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq.. singgah blog saya.. selamat bercuti... :)

      Delete
  3. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

    PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN, DAN PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

    PAKEJ KAMI DESIGN SANGAT MENARIK, HEMAT DENGAN LAYANAN BEST, PASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNIT KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

    DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA, PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE ) TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ HANYA 380 ( MINIMAL 10 ORANG)

    ITINERAY :

    DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
    ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

    DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
    BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

    DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
    AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

    DAY 4 : HOTEL – AIRPOR
    AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.

    SERVICES TERMASUK :
    1. TRANSPORT
    2. PEMANDU PELANCONGAN
    3. HOTEL 3 BINTANG
    4. BREAKFAST 3X
    5. MAKAN TENGAH HARI 3X
    6. DINNER 3X
    7. SEWA KAPAN KE SAMOSIR ISLAND
    8. KARCIS / TIKET MASUK KE TEMPAT MENARIK
    9. MINERAL WATER

    BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA HUBUNGI DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : TIARATOURSINDONESIA@GMAIL.COM.
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    NOTE :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL


    ReplyDelete

recent posts

Pengunjung Dari


widgets

Subscribe